Przewoźnik kolejowy Netinera Deutschland, należący do włoskich kolei państwowych Ferrovie dello Stato Italiane, rozpoczęła badanie rynku, dotyczące potencjalnego zakupu 14 pociągów dużych prędkości o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 300 km/h z opcją zwiększenia zamówienia do 50 pojazdów i uzyskania homologacji na włoską sieć kolejową.
Choć europejskie systemy kolei dużych prędkości są od lat zdominowane przez przewoźników państwowych, na rynku hiszpańskim i włoskim od wielu lat z powodzeniem szybkie pociągi uruchamiają przewoźnicy prywatni. W efekcie dzięki konkurencji dostępne są tańsze bilety. W przypadku Hiszpanii konkurencję dla Renfe stanowi Ouigo España, hiszpańska dywizja państwowych kolei francuskich SNCF, oraz Intermodalidad de Levante, spółka joint venture włoskiego przewoźnika Trenitalia (wchodzącego w skład państwowej grupy kolejowej Ferrovie dello Stato Italiane), regionalnych linii lotniczych Air Nostra i koncernu Globavia, która realizuje przewozy pod brandem Iryo.
Z kolei we Włoszech konkurencję na sieci KDP stanowi spółka Nuovo Trasporto Viaggiatori, która operuje pod marką Italo. Jej największym udziałowcem, posiadającym połowę akcji, jest MSC, czołowy gracz na globalnym rynku żeglugi morskiej i przewozów intermodalnych. Istotnymi akcjonariuszami spółki są także GIP Pegasus Fund i Allianz. Na rynku niemieckim jedynym przewoźnikiem operującym na liniach KDP pozostaje DB Fernverkehr, wchodzący w skład grupy kapitałowej Deutsche Bahn. Niewykluczone, że ów stan rzeczy ulegnie zmianie – i to już w nieodległej przyszłości.
Bardzo ambitny termin dostawyNiemiecki przewoźnik regionalny Netinera Deutschland, będący własnością włoskich kolei państwowych Ferrovie dello Stato Italiane, opublikował w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej informację o badaniu rynku, dotyczącym zakupu 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 300 km/h. W ramach potencjalnego kontraktu zakłada się prawo opcji, dotyczące rozszerzenia zamówienia do maksymalnie 50 pojazdów oraz uzyskania dopuszczenia do ruchu nie tylko na niemieckiej, ale również włoskiej sieci kolejowej. Zaskakuje deklarowany termin dostawy 14 pojazdów, określony na… grudzień 2027 roku.
To niezwykle ambitne założenie, mając na względzie uwarunkowania właściwe rynkowi pociągów dużych prędkości, na które zamówienia składa się z wieloletnim wyprzedzeniem. Dotyczy to zresztą także dużych zamówień dotyczących pojazdów o znacznie mniej wyśrubowanych parametrach.
Jak informowaliśmy niedawno na łamach “Rynku Kolejowego”, Siemens Mobility złożył odwołanie w przetargu PKP Intercity na dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h, w którym wskazał, że czas dostawy pierwszych 2 pojazdów, to jest 44 miesiące od dnia zawarcia umowy, jest zbyt krótki.Pociągi najpewniej ośmioczłonowe, być może trójsystemoweJakie miałyby być nowe składy KDP dla Netinery Deutschland? Jak czytamy w ogłoszeniu o badaniu rynku, łączna liczba miejsc siedzących w maksymalnie czterech klasach ma wynieść 450-520. Liczba drzwi zewnętrznych wyniesie natomiast 14 po każdej stronie, w tym po jednym dostosowanym do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, poruszających się na wózkach inwalidzkich, zgodnie z normą TSI PRM. Sugeruje to, że będą to pociągi najpewniej pociągi ośmioczłonowe – złożone z siedmiu członów Pendolino, eksploatowane przez PKP Intercity, mogą zabrać na pokład nieco ponad 400 osób.
Pociągi będą z pewnością dostosowane do jazdy w systemie zasilania 15 kV AC 16,7 Hz, wykorzystywanym na niemieckiej (a także austriackiej, norweskiej, szwajcarskiej i szwedzkiej) sieci kolejowej. W przypadku skorzystania przez zamawiającego z prawa opcji, dotyczącego uzyskania homologacji we Włoszech, pociągi musiałyby być trójsystemowe, dostosowane do jazdy również w systemach zasilania 3 kV DC oraz 25 kV AC 50 Hz. Zamawiający zawarł także w ogłoszeniu wymóg zabudowy drzwi zewnętrznych do kabin maszynisty oraz wyposażenia w urządzenia pokładowe systemu sygnalizacji kabinowej ETCS L2, a także LZB i PZB. Maksymalna prędkość eksploatacyjna musiałaby wynieść co najmniej 300 km/h.
Rewolucja w Niemczech, rewolucja w biznesie przewoźnikaNetinera Deutschland zastrzega sobie prawo do odstąpienia od ogłoszenia przetargu na dostawę nowych składów KDP. Ogłoszenie o potencjalnym zamówieniu stanowi zatem w chwili obecnej wyłącznie badanie rynku. Zainteresowane podmioty zostały poproszone o wyrażenie zainteresowania realizacją ewentualnych dostaw nie później niż 30 dni od daty opublikowania ogłoszenia, to jest 7 maja bieżącego roku. Wejście nowego przewoźnika na niemiecką sieć KDP byłoby rewolucją. Dotychczas w Niemczech próby konkurowania z DB w relacjach dalekobieżnych były podejmowane przez prywatne podmioty jedynie na konwencjonalnych linii kolejowych, czego przykładem jest FlixTrain.
Netinera Deutschland w przeszłości funkcjonowała pod nazwą Arriva Deutschland. Spółka powstała w 2003 roku. Została ona sprzedana nowemu właścicielowi w postaci konsorcjum Trenitalii i Cube Infrastructure w 2010 roku po przejęciu Arrivy przez Deutsche Bahn, które było uwarunkowane wymuszoną przez organy antymonopolowe sprzedażą części aktywów. Włoskie koleje państwowe kontrolują niemieckiego przewoźnika w 100% od 2020 roku. Netinera Deutschland świadczy obecnie za pośrednictwem kilku spółek zależnych usługi przewozowe w ramach umów PSC, obsługując połączenia regionalne i transgraniczne, a także miejskie – nie tylko kolejowe, ale także autobusowe.